دکترین ولایت اختصاص به شیعه ندارد/ ولایت را نباید خطی کرد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی (farhani.net)، حضرت آیت الله شیخ عبدالکریم فرحانی در دیدار با فرهنگیان شهرستان باوی در نشستی با عنوان «نهضت روشنگری سیاسی» افزود: فلسفه معاصر غربی دو گرایش اصلی دارد: یکی پوزیتیویسم و دیگری اگزیستانسیالیسم. پوزیتیویسم ها بیشتر انگلیسی هستند و اگزیستانسیالیسم که گرایش های باطنی گرایانه دارند بیشتر آلمانی هستند. این دو گرایش از دو منظر به یک نتیجه می رسند.

وی گفت: این ها در تحلیل تاریخ می گویند که تاریخ ۳ دوره دارد: دوره کودکی و جهالت که این دوره دوره دین و خداست. تاریخ و بشر وقتی جاهل بود و عالم نبود علم رشد نکرده بود و اندیشه علمی بشر بلوغ پیدا نکرده بود. بشر جاهل و کودک بود و هر سوالی برایش پیش می آمد در پاسخ می گفت خدا و می رفت و نماز آیات می خواند. باد می آمد، طوفان می شد، خورشید می گرفت، زلزله می آمد.

معاون آموزشی حوزه های علمیه کشور اظهار کرد: پس از دوره خدایی دوره دوم تاریخ را دوره جوانی یا چرایی می نامند. در این دوره که دوره فلسفه نیز هست به دلیل استفاده از چرا و علت اینگونه نامگذاری شده است. آن ها می گفتند بشر جوان که شد برای پاسخ به سوالاتش به جای خدا می گفت چرا و علت، و اینگونه به دنبال بحث علیت می رفت.

آیت الله فرحانی اضافه کرد: آنها در توضیح دوره سوم می گویند بشر وقتی بالغ و پخته شد نه دنبال خدا رفت و نه فلسفه؛ بلکه به دنبال علم رفت و اسمش را دوره چگونگی گذاشتند. در این دوره وقتی گفته می شد باد بشر نمی گفت چرا می گفت چگونه؟ طوفان را تحلیل علمی می کرد همانگونه که در فیزیک و شیمی هم خوانده ایم. می گویند الان دوره علم است و اصطلاحی در فلسفه غرب دارند که می گوید علم، خدا را به مرخصی فرستاد. بشر نیاز نداشت برای هر حادثه ای بگوید خدا و دنبال تحلیل علمی آن می رفت.

وی افزود: اگزیستانسیالیسم ها همین را با یک حد وسط آزادی بیان می کنند. چون معتقد هستند انسان تنها موجودی است که وجودش بر ماهیتش تقدم دارد و ماهیت انسان را فعل انسان می سازد؛ لذا انسان آزاد است. انسان هر وقت بچه و اسیر بود دنبال خدا بود، حال که بالغ و آزاد شده دین نمی خواهد.

آیت الله فرحانی تصریح کرد: قرآن در فلسفه تاریخ تحلیلی بسیار اساسی دارد. به نظر ما قرآن تاریخ را به سه دوره تقسیم می کند. همانطور که غربی ها می گویند تاریخ دوره کودکی و جهالت، جوانی و بلوغ دارد، قرآن نیز دوره بندی تاریخی دارد و ضمن تایید سه دوره بودن تاریخ غربی ها، تشخیص آن ها را اشتباه می خواند.

وی ادامه داد: قرآن معتقد است دوره جهالت را دوره اساطیر و بدء نبوت می گویند. خدا پیغمبر می فرستاد. بشر جاهل بود و پیامبران با زبان جاهلیت با آن ها سخن می گفتند. جادو می کردند. عصای موسی یا جریان حضرت یوسف. حرکت انبیا در دوره جهالت تاریخ فراخور توان بشر بود.

آیت الله فرحانی اضافه کرد: دوره دوم تاریخ دوره ختم نبوت است. این دوره را قرآن دوره علم می نامد. قرآن نازل می کند اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذِي خَلَقَ. دو نعمت را خدا تذکر می دهد. خلقت و علم. نعمت علم را قرآن به گونه ای بیان می کند که از همه خلقت بزرگتر است.

معاون آموزشی حوزه های علمیه کشور گفت: غربی ها می گویند ما اومانیست هستیم و کرامت را به انسان می دهیم. قرآن هم می گوید بله همینطور است کرامت برای انسان است ولی کرامت انسان در علم است. دوره خاتمیت دوره علم است. غرب اشتباه کرد و تقابل علم و دین را طرح کرد.

آیت الله شیخ عبدالکریم فرحانی اظهار کرد: دوره سوم تاریخ در قرآن چه دوره ایست؟ به نظر ما قرآن دوره سوم تاریخ را می گوید که هنوز نیامده است و خدا در قرآن به آن وعده داده است؛ وعده به ایمان و عمل صالح. مرحوم استاد مطهری در پاسخ و در مقابل فلسفه غرب می گوید شما می گویید دوره دین تمام شده است، قرآن می گوید دوره دین دارد می آید. قرآن می گوید دوره سوم تاریخ دوره دین است. ایمان و عمل صالح است. اما دین را با یک قید می آورد. ولایت و غدیر.

وی افزود: دوره سوم تاریخ دوره ولایت است. به انقلاب اسلامی ایران نگاهی بیندازید. کار امام چه بود؟ امام (رض) با انقلاب اسلامی با دکترین ولایت نشان داد مقدمات این وعده قرآن دارد محقق می شود. امام آمد از درون فیضیه و صدا زد علمای اسلام به داد اسلام برسید. غربی ها در تحلیل تاریخی خود می گفتند دوره دین تمام شده است، ولی یکدفعه یک سید مرجع تقلید با عبا و عمامه و از درون حجره فیضیه دارد عظیم ترین حرکت اجتماعی را با ابزار دین و دکترین ولایت آغاز می کند. امام این کار را کرد.

آیت الله فرحانی تصریح کرد: مقالات جریان روشنگری آن روزگار را وقتی امام انقلاب را با دکترین ولایت مدیریت کرد مطالعه کنید. مقالات در روش بنی صدر و مقالات دکتر حبیب الله پیمان را بخوانید.

وی تصریح کرد: جریانی که امام با اندیشه ولایت مدیریت کرد دنیا را تکان داد. مطهری و طباطبایی از جهت فلسفی و علمی و امام از جهت عملی وارد شدند. انقلاب پیروز شد. همه دنیا دیدند که با یک تِز به نام ولایت، خیلی کوتاه و کم هزینه، بزرگترین حرکت اجتماعی به ثمر نشست.

آیت الله فرحانی ادامه داد: جریان دفاع مقدس پیش آمد. امام با همان دکترین ولایت دفاع مقدس را انجام داد. امام از دنیا رفت. غربی ها در بحث های جامعه شناسی و انسان شناسیشان می گفتند این اتفاق مربوط به دین نیست و مربوط به امام است. امام یک شخصیت کاریزماست. امام است که به عنوان یک شخصیت می تواند از این ابزار استفاده کند و منتظر بودند تا بعد از امام همه چیز بر هم بریزد.

دکترین ولایت اختصاص به شیعه ندارد

معاون آموزشی حوزه های علمیه کشور بیان کرد: مساله دست رهبری افتاد و الان قریب به سه دهه است که این مرد دارد انقلاب را مدیریت می کند. کار بزرگی که رهبر بزرگوار ما دارد در انقلاب اسلامی انجام می دهد، حاکم کردن دکترین ولایت است. مقام معظم رهبری حرکتی را که مدیریت کرد این بود که نشان داد دکترین ولایت اختصاص به شیعه ندارد. امروز برادران فلسطینی ما سُنی هستند ولی می گویند ما ولایی هستیم. ما به دنیال گفتمان هستیم و همه اهل کتاب باید با هم باشند.

آیت الله فرحانی گفت: هنگام افتتاح مدرسه علمیه سنندج نماینده رهبری در آنجا به بنده گفتند می خواهید سخنرانی کنید بدانید که مخاطبان شما برادران اهل سنت هستند. بنده با آیه ای شروع کردم که نبی اکرم در دعوتنامه هایی که به ایران و روم می فرستاد می نوشت. بگو ای اهل کتاب بیایید بر سر دو محور توحید و بندگی خدا و عدالت و رفع ظلم و تبعیض. من به برادران اهل سنت گفتم دکترین ولایت قرآن این است. محور قرار دادن بندگی و عدالت برای رشد و تعالی و حرکت جوامع انسانی است. دکترین ولایت فقط برای شیعه نیست و شیعه، اهل سنت و همه اهل کتاب را در بر می گیرد. این کار را الان رهبری عملیاتی کرده است.

وی افزود: امروز دنیا شاهد است که تِز ولایت مطلقه امام به واسطه مدیریت قوی رهبر بزرگوار ما شده است راه نجات امت ها، راه حرکت و تعالی. خدا مردمانی را می آورد ولایتمدار که نشانه های آن ها این است که با هم هستند، وحدت کلمه دارند، همدل و همزبان هستند و در مقابل کفار می جنگند و دفاع می کنند. هر کجا ولایت محقق می شود غلبه، پیروزی و به ثمر رسیدن به وجود می آید. امروز رهبری این را محقق کرده است.

آیت الله فرحانی تصریح کرد: خواهران من، برادران من، سروران بسیار عزیز من، مساله امروز ما مساله ولایت است. بحث را گم نکنید؛ مبنا و مساله امروز ما مساله رهبری است. امام خمینی (ره) سه کار انجام دادند: ابتدا ولایت معصوم را به روز کردند، سپس مبنای ولایت فقیه را ایجاد کردند و در نهایت هم ولی فقیه را به ما معرفی کردند. امروزه ما یک رهبر و بزرگمردی داریم که توانسته است با یک مدیریت عجیبی، قوه ها را به فِعلیت رسانده، و جزیره امنی را در کشور به وجود آورده و به ما حرکت داده است.

ولایت را نباید خطی کرد

وی ادامه داد: اصرار بنده بر این است که ولایت را نباید خطی کرد. مقام معظم رهبری پدر همه ماست و این را ثابت کرده است. پس از رحلت امام دولت های مختلفی آمدند، ولی رهبری انقلاب را مدیریت کردند. از همه دولت ها حمایت کرد، به همه هم تذکر داد و همه را هم اصلاح کرد.

آیت الله فرحانی اظهار کرد: پیروزی های ما از آن رهبری و مردم است. از آن امام و امت است. رهبری می فرمایند نصرت الهی یعنی شما مردم. لذا مساله مجلس خبرگان رهبری و مساله انتخابات پیش رو مساله ولایت است و نیاز است تا این دکترین را جا بیاندازیم.

وی افزود: رهبری ولایت را مبنای حرکت امت ها می دانند. این اصل خطی نیست و برای همه اهل کتاب است. لذا امروز همه فهمیده اند این رکن را اگر بزنند و مخدوش کنند همه چیز از دست رفته است. این اصل خیلی مهم است.

مطالبات رهبری را در حوزه های علمیه مدیریت می کنم

معاون آموزشی حوزه های علمیه کشور گفت: ما مطالبات رهبری در حوزه های مختلف از جمله آموزش و پرورش را اگر عملیاتی کنیم همه مشکلاتمان حل خواهد شد. سال ۸۶ که به حوزه های علمیه کشور آمدم محضر رهبری رفتیم و سخنرانی کردیم و ایشان جمع بندی که کردند، فرمودند که ۱۰ سال پیش سال ۷۶ آمدم قم و مسائلی را گفتم و امروز فرزندان من این علما همان ها را گفتند؛ چرا؟ چون در این ۱۰ سال در قم این ها عملیاتی نشدند. من از آن سال تا الان عبا روی دوشم است و دارم مطالبات رهبری را در حوزه های علمیه مدیریت می کنم؛ و هر چه جلوتر می رویم بنده یقینم بیشتر می شود که هر جا ما در چارچوب نسخه رهبری حرکت کنیم نتیجه می گیریم. چه در حوزه، چه دانشگاه، چه آموزش و پرورش و چه در رشد علمی.

آیت الله شیخ عبدالکریم فرحانی در پایان اظهار کرد: نقشه ای که رهبری طراحی می کند خطی نیست، به دولت ها مربوط نیست و مسیر خود را طی می کند. دولت ها هم همه لطف کردند و حمایت کردند با وجود ضعف ها و قوت هایی که داشتند. ما اگر حرکت و تعالی را با محوریت ولایت و ولی امرمان و پدری او مبنا قرار دهیم و جا بیندازیم، نتیجه می گیریم؛ همانطور که تا الان نتیجه گرفته ایم.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *